Thursday 12 May 2011

KEHIDUPAN DAN KEMUSNAHAN " SIGN BOARD " DI JALAN KM 1 BEAUFORT KK DAN CONTENGAN PADA DINDING BANGUNAN PEKAN BEAUFORT


SUARA KITA....Vandalisme ialah perbuatan merosakkan harta benda awam oleh golongan tertentu yang tidak bertanggungjawab. Rata-rata perbuatan ini dilakukan oleh golongan remaja atau belia yang terpengaruh dengan budaya `punk’ dan `rock’ dari Barat. Biasanya golongan remaja seperti ini adalah golaongan remaja yang mengalami konflik jiwa yang hebat serta tertekan dan merasakan kehidupan mereka seperti keseorangan. Maka dari itu mereka menganggap dunia ini tidak bermakna buat dirinya. Kesunyian ini akan menyebabkan mereka melakukan vandalisme untuk menarik perhatian orang ramai. 

Seperti kehidupan " SIGN BOARD " diperhenti bas ini. Kenapa ianya patut dimusnahkan sedangkan ia memberi banyak faedah kepada kita. Di manakah letaknya kesedaran dikalangan remaja kita pada hari ini...??? 

Walaupun perbuatan vandalisme tidak memudaratkan dan membawa kerosakan yang kekal, tetapi perbuatan ini akan mencemarkan tempat tumpuan orang ramai dan pentadbiran sesebuah daerah ataupun negeri tersebut.

Kesimpulannya, masyarakat boleh memainkan peranan penting dalam memberi kefahaman betapa buruknya akhlak mereka yang melakukan vandalisme. Misalnya, ibu bapa sebagai orang yang terdekat dengan remaja patut mendidik anak-anak dengan contoh teladan baik serta mengasihi dan meluangkan masa bersama anak-anak agar tidak timbul fenomena kebosanan dan kekosongan di hati remaja. Pihak sekolah pula boleh menerapkan kesedaran untuk membentuk remaja berjiwa sihat dan berfikiran matang sebelum melangkah ke alam dewasa.

Dan kepada pihak Majlis Daerah Beaufort dan pihak Jabatan Kerja Raya supaya dapat mengambil tindakan segera dalam membaikpulih keadaan " SIGN BOARD " tersebut supaya tidak mencacatkan pandangan terutama pelancong yang berkunjung di daerah Beaufort.


SEKIAN DAN HARAP MAKLUM.

No comments:

Post a Comment